ﺳﻪشنبه 28 خرداد 1398

تکمیل «بازارچه صنایع دستی» لرستان گامی بلند در تحقق حمایت از تولید داخل

تکمیل «بازارچه صنایع دستی» لرستان گامی بلند در تحقق حمایت از تولید داخل

 

صنایع دستی لرستان در صورت وجود بازارچه‌های دائمی می‌توانند نقش تاثیر گذاری در اشتغال پایدار داشته باشند، با این حال تاکنون بازارچه دائمی صنایع دستی استان به دلیل عدم تخصیص اعتبار به طور کامل تکمیل نشده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن است، هنرهای سنتی، مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور بوده که ریشه‌های عمیق و استوار در اعتقادات آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد ‏و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است.

صنایع دستی لرستان  نیز به عنوان نماد و تبلور فرهنگ غنی این سرزمین از دیرباز شهرتی جهانی داشته است.

صنایع دستی می‌تواند به عنوان سوغات و هدایای ارزشمند خریداری شود، از سوی دیگر نقش مهمی در معرفی فرهنگ هر منطقه داشته باشد، اما نکته‌ای که باید مورد توجه متولیان صنایع دستی قراربگیرد عرضه و بازاریابی محصولات صنایع دستی است.

لرستان با صنایع دستی متنوع مانند جاجیم ، ماشته و گلیم گرفته تا ورشو و معرق کاری درصورت فراهم بودن زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله بازارچه‌های دائمی می‌تواند در حوزه صادرات نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد که پیامد آن افزایش درآمد زایی است.

بازارچه دائمی صنایع دستی لرستان در گذشته به طور موقت و در مناسبت‌های مختلف در باغ گلستان برپا می‌شد، اما سال گذشته ایجاد بازارچه دائمی در این مکان در دستور کار قرار گرفت اتفاقی که در صورت تکمیل می‌تواند زمینه را برای عرضه مناسب صنایع دستی فراهم کند.

البته نبود تفکر صادرات محوری، متناسب نبودن تولید با نیاز بازار، بسته‌بندی، نبود بازارچه دائمی از دلایلی است که باعث شده صنایع دستی لرستان نتوانسته نقش تاثیرگذار خود را در توسعه استان به خوبی ایفا کند.

وجود بازارچه‌های دائمی و رفع مشکل بازار

یک فعال صنایع دستی با اشاره به اینکه زمانی که ما تولیدی داشته باشیم اما نتوانیم آن را عرضه کنیم کار و فعالیت‌مان نتیجه‌ای در برندارد، گفت: هر چند محصول تولید شده از کیفیت بالایی برخوردار باشد اما زمانی که کسی از وجود آن خبر ندارد گویی تولیدی هم صورت نگرفته است.

فوزیه تاجی پور افزود: خریداران صنایع دستی افراد خاص هستند بنابراین باید مکانی برای عرضه این محصولات باشد که بتوان آن را به فروش رساند، بنابراین بازارچه‌های دائمی می توانند بخشی از مشکلات بازار صنعتگران را مرتفع کنند

وی خاطرنشان کرد: متولیان صنایع دستی استان باید شرایطی را مهیا کنند که فعالان صنایع دستی محصول تولید شده را عرضه کنند تا انگیزه‌ای برای ادامه کار داشته باشند.

این فعال صنایع دستی استان با اشاره به اینکه نبود بازارچه‌های دائمی با توجه به ظرفیت بالای صنایع دستی به عنوان یک ضعف کاملا مشهود است، تصریح کرد: ایجاد تنها یک بازارچه در مرکز استان  با غرفه‌های محدود که البته هنوز هم به طور کامل تکمیل نشده کافی نیست .

تأثیر بازارچه‌های دائمی در افزایش سطح تولیدات

یک کارشناس صنایع دستی نیز با بیان اینکه حمایت‌‌های دولتی از صنایع دستی باید در مسیری قرار بگیرد که صنعتگران روی پای خود بایستند، اظهار کرد: این حمایت‌ها موجب می‌شود فعالان صنایع دستی استان آرام آرام گام‌‌های بزرگی را در مسیر تحول و توسعه این بخش بردارند.

زهرا احمدی با اشاره به اینکه در دنیای امروز صنایع فرهنگی هم از نظر ایجاد اشتغال پایدار و هم از حیث گردش اقتصادی حائز اهمیت هستند، افزود: بدون شک فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز می‌تواند توسعه پایدار کسب و کار را به دنبال داشته باشد، دراین میان ایجاد بازارچه‌های دائمی به منظور معرفی و عرضه صنایع دستی گامی مهم و اساسی در جهت بالا بردن سطح تولید این محصولات است.

وی بیان کرد: لرستان با توجه به تاریخ و فرهنگ خود، در صنایع دستی و هنرهای سنتی استعداد و پتانسیل‌های خاصی دارد، اما به دلایلی از جمله نبود بازارچه‌های دائمی و موقت برای عرضه این محصولات آنطور که باید و شاید از این ظرفیت استفاده نشده است.

این کارشناس صنایع دستی تاکید کرد: ایجاد بازارچه‌های دائمی در همه شهرستان‌های استان با توجه به جاذبه‌های بالای گردشگری ضروری است، با این کار نه تنها به اشتغال‌زایی و اقتصاد کمک کرده‌ایم، بلکه گام بلندی در جهت معرفی فرهنگ اصیل ایرانی برداشته‌ایم.

احمدی گفت: ایجاد اشتغال و کسب درآمد جاذبه گردشگری، حفظ و بقای آداب و رسوم قومی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه به شهرها، افزایش درآمد ارزی و توسعه صادرات غیر نفتی، تقویت روحیه ابتکار و خلاقیت در افراد و افزایش مشارکت زنان از پیامدهای رونق صنایع دستی در استان است.

راه‌اندازی فاز دوم، نیازمند تخصیص اعتبار

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز با اشاره به اینکه سال گذشته با اعتبار تخصیص داده شده توانستیم فاز اول بازارچه دائمی را در باغ گلستان تکمیل کنیم، اظهارکرد: فاز اول با 15 غرفه به صورت یکساله از طریق مزایده به 15 هنرمند که نشان ملی و درجه هنری با سابقه بالا داشتند واگذارشد.

افشین بابا حسینی افزود: امسال در دو مرحله با  معاون سازمان گفت‌وگو کرده و قول‌های مساعدی مبنی بر تخصیص اعتبار به منظور راه اندازی فاز دوم بازارچه داده‌اند.

وی بیان کرد: فازدوم نیز شامل 15 غرفه است و برای تکمیل نیازمند 500 تا 700 میلیون تومان اعتباراست،  براساس براساس دستوراالمعل روتین سازمان مرکزی و با فضایی که در اختیار داریم 30 غرفه در نظرگرفته شده است.

معاون صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه بازارچه‌های ثابت در طول سال به طور مداوم برقرار بوده  و محل  تولید وعرضه محصولات صنایع دستی هستند، تصریح کرد: به دلیل عدم تخصیص اعتبار فاز دوم بازارچه دائمی صنایع دستی تاکنون راه اندازی نشده است.

ضرورت ایجاد بازارچه‌های دائمی

بابا حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جایگاه بازارچه‌های دائمی صنایع دستی اشاره و افزود: یکی از اصول اولیه تولیدات صنایع دستی این است که جایگاهی برای عرضه آنها وجود داشته باشد بنابراین ایجاد بازارچه دائمی ضروری است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به ارتباطی که بین صنایع دستی و گردشگری وجود دارد، گردشگری که به استان سفر می‌کند نیاز به سوغات دارد و چه سوغاتی ارزشمند تر ازصنایع دستی که علاوه بر ماندگاری بخشی از هویت و فرهنگ ما نیز است.

ارز آوری بالا، پایین بودن سطح دستمزد، عدم نیاز به دانش فنی گران وخارجی ، مواد اولیه ارزان و در دسترس همچنین  ارزش افزوده‌ی بالا بخشی از مزایای صنایع دستی است که معاون صنایع دستی مطرح کرد

به گفته باباحسینی افرادی می‌توانند غرفه‌های بازارچه دائمی را در اختیار داشته باشند که تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بوده، دارای نشان ملی مرغوبیت کالا باشد همچنین توانسته باشند درجه هنری را کسب کند.

وی ادامه داد: غرفه داران باید پیشکسوت صنایع دستی بوده بوده، کارگاه متمرکز داشته و حتما در زمینه یکی از رشته‌های بومی و سنتی استان کار کرده و یا کدرشته و استاندارد شناخته شده باشند.
شهرداری و دهیاری‌ها برای ایجاد بازارچه‌های موقت ورود کنند

ورود دهیاری‌های روستاهای هدف گردشگری در ایجاد بازارچه‌ها

بابا حسینی با بیان اینکه محصولات صنایع دستی بهترین کالایی است که می‌شود روی آن سرمایه‌گذاری کرد، تاکید کرد: همکاری سازمان‌هایی مانند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ایجاد بازارچه‌های موقت و فصلی برای مستقر شدن هنرمندان صنایع دستی ضروری است

 

وی افزود: دهیاری‌ها در روستاهای هدف گردشگری و توریست پذیر به دلیل وجود جاذبه‌های بالا می‌توانند ورود جدی داشته باشند.

معاون صنایع دستی با اشاره به اینکه لازمه تولید آن عرضه و فروش استف خاطر نشان کرد: بنابراین درهرشهرستانی نیاز به یک مکان ثابت برای عرضه محصولات صنایع دستی است تا گردشگرانی که از منطقه بازدید می کنند با این محصولات آشنا شوند.

باباحسینی گفت: ادارات نیز در مناسبت‌های ویژه می‌توانند بازارچه‌های موقت دایر کنند، همچنین در همایش‌ها و جشنواره ها هدایای خود را از میان صنایع دستی استان انتخاب کنند که پیامد آن توسعه، ترویج و شناسایی این محصولات  است.

وی تاکید کرد: برای ایجاد بازارچه‌های ثابت و فصلی در روستاهای و مناطق گردشگری نیازمند ورود بخش خصوصی و جوامع بومی هستینم زیرا و با توجه به محدودیت‌های اعتباری اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند کاری پیش ببرد.

بابا حسینی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه  7 هزار فعال صنایع دستی در سامانه ما  ثبت شده است، تصریح کرد: اما  بین 30 تا 32 هزار فعال صنایع دستی تحت پوشش بهزیستی، فنی حرفه ای، کمیته امداد و آموزش و پرورش به طور مستقیم فعالیت دارند همچنین بین 80 تا 82 هزار نیز به طور غیر مستقیم با صنایع دستی در ارتباط هستند.

وی همچنین به تعداد بیمه شدگان صنایع دستی در استان اشاره و خاطر نشان کرد: براساس مشکلی که وجود داشت بیمه شدگان صنایع دستی درکنار بیمه قالی‌بافان و خانم‌های سرپرست خانوار که  بیشترشامل  فرش بود قرار داشتند که حدود 1500 نفر اختصاصی صنایع دستی سهمیه استان است.

معاون صنایع دستی لرستان گفت: اما با مصوبه مجلس قرار است در کل کشور 55 هزار فعال صنایع دستی بیمه شود که باید منتظر تعیین سهمیه استان هستیم.

وی با بین اینکه ماشته، گلیم، البسه محلی، ورشو چوغا ،جاجیم، کارهای چوب، تراش سنگ  از صنایع دستی متمرکز در استان است، تصریح کرد: اقبال عمومی نیزبه سمت کیف و چرم دوزی، مسگری، محصولات حاصل از ماشته ، مشبک و معرق است.

گزارش از نسرین صفر بیرانوند

امتیاز به خبر :